måndag 14 mars 2011

Kåsa i porslin !!

Nu har jag varit och köpt dom, porslins kåsorna som jag har spanat på länge...!!!



Jag tycker de är såå härliga, och goda att dricka ur...de finns på det stora varuhuset som börjar på I...you know...


Här i Norrland så är kåsor vanliga, har ni det i övriga landet ? Jag har fått för mig att det är en Norrbottnisk grej, och samisk...en kåsa i trä har man då man är ute i naturen, i den dricker man sitt medhavda kaffe eller annan dryck.


Så här ser en äkta Kåsa ut..nu förtiden finns det kåsor i plast också..men jag tycker att mina nya i porslin är såå härliga..Den här bilden har jag hittat på nätet, den är inte min egen...
Ha nu en fin dag alla
Kraaam Anette

46 kommentarer:

Linda Lindberg sa...

Hej Anette,, ja dom var verkligen fina i prslin!! Jag tror att det är en norrländsk sak, jag är norrlänning i grunden, men född i skåne!! Fast jag använde en sån i plast, när jag var liten drack varm choklad ute i skogen!!!!
Ha en bra dag!! Kram Linda

Det vita dårhuset sa...

God morgon gumman!
Jag har EN sådan =) Har inte förstått vad jag skulle med dom till bara ;) Men nu vet jag =)

Ha en bra dag Anette*
Kram Erika

Färg Form och CO sa...

Ojojoj va fina sådana måste jag absolut köpa! Tack för tipset!

Gammelbålsta sa...

Hej! Så fina kåsor. Hade en plast när jag gick på strövarna när jag var liten. Efter det har jag inte sett så många. Ha en riktigt bra måndag. Kram

Lilla Blanka sa...

Gomorron Anette!

Men vad fina de var i porslin, dem har jag aldrig sett förut! (har sett dem i plast bara).

Ja, det är nog mer vanligt med kåsor i norrland är här i södra Sverige.

Hoppas ni har riktigt fint väder här ser det lite dimmigt ut idag.

Kram
Mia

Ett Vitare Hem sa...

De har jag missat, jättefina, måste kika nästa gång jag far ut till det stora möbelhuset....
Ha en underbar måndag!
Kram/Lena

Marie sa...

Hade en kåsa i plast när jag var liten och var med i strövarna. Dessa i porslin var ju jättefina!

Kram Marie

hagagården sa...

Men å så fina dom var,så himla mysigt det ser ut att dricka i dom.
Kram o ha en fin måndag.
Ninni

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon!

Dom var ju super fina! :)
Föredrar hellre dom än dom i plast
som jag har till min dotter när hon brukar vara på läger... :)
Kanske jag får investera till sommarens läger!

Vart den en sväng till Haparandas I?
Det är väl närmast så?
Fint det är med dina krokar ovanför bänken!

Ha en fin måndag!

Kram Sirpa

Malin's Hus sa...

oooo wow vad fina dom var. jag har inte varit på I... på hur länge som helst. men så mkt finat som du har köpt där på senaste måste man nog åka dit. jag är en gammal scout så då hade vi mkt nytta av en kåsa. Men dom i vitt porslin tog ju stilpoäng från mig!

PUSS

hemtrevnad marie sa...

Hej Vännen!!
Så snygga kåsor i porslin!!
Tänk de såg inte jag då jag var på Ikea sist, de måtte va alldeles nyinkomna...hoppas de är stora nog för en sån som bäljar kaffe som mig:)
kraam

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vad fiiina! :0) När jag var liten fick jag följa med min morbror in i hans snickeriverkstad och tillverka en kåsa ur masurbjörk. Det är ett varmt minne jag bär med mig. Jag kommer uppifrån Norrland och min morbror bor fortfarande kvar uppe i en liten by söder om Pajala. Jag tror nog att det är en norrlänsk företeelse, det där med kåsor.

Kram/ Anna

Vita små hjärtan sa...

Hej Anette!
Så jättefina de var. Jag har bara sett i plast. Tror gubben hade med en grön från han gjorde lumpen.
Ha en fin måndag.
Kram Agnetha

sylvia sa...

hei.
helt vidundelige de er i porselen,
vi har dem i tre ,aldri sett dem så vakre som dine,
ha en nydelig dag,
klem fra sylvia

Lantligt i smultronbacken sa...

Vilka fina porslinskåsor med den ljuvliga kanten runt om.

Kåsor för mig är lite "upp i landet". Men eftersom vi har en gård i Jämtland så finns vanan inne. De är lämpliga att ha med och fika/äta ur.

Kram Teres

n o r d i n g å r d e n sa...

Men vilka läkra kåsor i porslin, Ikea har verkligen sina guldkorn!! Så fint det var med det där duttarna runtom, ja, denna var ju myckert finare än den i grön plast som sambon har, man förknippar det nog med norrbotten, samer men också skogsfolk, för en kåsa har nog alltid funnits på ett el annat sätt i min närhet, men ingen så där snygg!!! Mari.

Anonym sa...

Så snygga dom var i porslin,måste nog åka norr ut snart!jag har ju en i masurträ å med renhorn.Men som du sa,den har jag när vi är ute.Så förra helgen när vi var i Tärnaby fick man andvändning för den då vi fiskade röding i sjön Oltokkjaure!Kram

Malin sa...

Hej! hihihi... verkar som att alla ni norrlänningar tror att dom inte finns här i söder. Bor i Dalsland o är uppväxt med att man tar med sig sin kåsa när man packar matsäcken!!! Så de finns allt här oxå! =) Kram Malin

Gårdsromantik sa...

Men så läckra :)

De måste jag bara ha!!!

Kram Maud
<Gårdsromantik-ljuvlig-lantromantik-på-nätet

Vintage House sa...

Hej
De var rikigt fina, har själv aldrig ägt någon.
kram och fin dag
sandra

Pia sa...

Vah....! Jag var säker på, när jag såg bilden på dom i din blogg, att det där är en Kalix-souvenir!!!!! Det är ju nästan Lappland...
Måste jag nu åka iväg dit, då jag just kom hem (från en trävaruhandel, engående min "nya" skänk)? Antagligen.

Kramis Anette!
-Pia-

gamla skolan sa...

Riktigt fina ! Här nere i Skåne är det mest scouter och friluftsfolk som använder kåsor , dom i plast . Då är dina finare , att ha som hemmabruk ! Kramar // Susanne ♥

Uttan sa...

Å har De så fina på I då blir det en tur till I snarast ;)

Kram!

Min Skattkammare sa...

Jättefina!
Du väcker habegäret till liv. ;o)
Jag var nyss där, men såg inte de där raringarna.
Den samiska kulturen har mycket vackert.
Kraaam

Villa Carl Larsson sa...

Aha vad fina de var. Hade ingen aning om att det fanns kåsor i porslin och det var ju tur att de fanns på det stora varuhuset så man kan få tag i dem :) Jättefina!

Man är ju uppväxt med kåsa Norrlänning som man är hihi.

Kram Josefin

Inredningsfrun sa...

De söta kåsorna som du köpt är perfekta att servera såser eller små-plock i när man bjuder på tex bufféer :).

Å nu när du är inne i en "rosa period" så finns det ursöta, höga ljusrosa lattemuggar (för 15 kr/st) på Herr Kamprads varuhus. Jag använder dem till allt, men mest att sätta små söta vårlökar i eller till att plantera vita pelargon-sticklingar.

Idag har jag dock druckit varm choklad med grädde ur dem. Funkar det oxå :)!

KRAM

// Inredningsfrun

Mina drömmars hus sa...

HJÄLP!!! Jädrans vad fina!!!!
AC

HOUSE of ADELA sa...

De var riktigt fina!! Har missat dem på det "stora varuhuset"=)

Kram fina du!

Adela

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jodå i Värmland har vi kåsor, maken har en i jakt-ryggsäcken. Och så har jag en liten i silver.
Jättefina vita du har, jag åker ju förbi Ikea varje dag på väg hem från jobbet. Skulle nog svänga in och kolla runt lite.
Ha det gott
varm kram
AnnaMaria

ULRIKA sa...

Oj vad fina dom var får nog iväg ock inhandla några sånana ha det så bra kram Ulrika.

Anonym sa...

Verkligen dekorativa kåsor du köpt.

Är gift med en militär så vi har många kåsor. Tyvärr är de inte särskilt vackra (tillverkade i plast). Det är ju det praktiska som väger högst när man är på fjällvandring:).

Har dock aldrig tänkt på att använda kåsor i hemmet, men det verkar ju riktigt mysigt:).

Kram Maria

hemma hos lilla mej sa...

Baranså mysiga kåsor.ja dom ska jag ju kolla in vid nästa besök.Ha det gott.Varm kram Rita ♥

hemma hos lilla mej sa...

Baranså mysiga kåsor.ja dom ska jag ju kolla in vid nästa besök.Ha det gott.Varm kram Rita ♥

LOPPISLIV sa...

Vilka charmiga kåsor i porslin, det har jag inte sett innan, Ikea de har allt sina små guldkorn ibland. Måste kika in dessa när jag besöker varuhuset nästa gång. Ha nu en toppenfin dag. Kramis Paula

Martina Andersson sa...

Hej vännen =)
Hoppas att allt är bra med dig =)?
Idag är jag inne hos dig och njuter av alla dina underbara bilder =)
Du har ett fantastiskt hem KRAM TINA

Hemma hos Märtha sa...

Vilka söta kåsor!! Ja det stora varhuset har en del(massor)av godbitar....och till vettiga priser!!
Kram
Anne-Lie

Linneskåpslycka sa...

oh vilka fina kåsor. Vacker kant runt om.
Fin och mysig blogg du har med mycke vakert.Pelargonern i förra inslaget var helt underbara.
Ha en trevlig dag.
Kram

Anonym sa...

Åh, vilka vackra kåsor! *vill ha!* Som gammal scout och med familjegård i Härjedalen har jag många fin minnen från äventyr där mat och dryck intagits från kåsor.

Handplockat sa...

Jaaaaaaaaa eller huuuuuuuur
jag bara trillade dit BUMS

suck nu vill jag ju bara att det ska bli sommar

Lena trillade åxå dit på denna "combo" som jag kallar den
jag ringde igår och beställde fler fick som en kännnnnsla att de skulle gå åt men det fanns bara tre kvar på lagret

hel fina kåsor vännen =) sköt om dej snygging

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

riktigt fin kåsor, de måste vara riktigt goda att dricka ur också!

Tyra

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

riktigt fin kåsor, de måste vara riktigt goda att dricka ur också!

Tyra

Fru W sa...

Åh vad fina de var....Har fortfaradne kvar min första kåsa som är i grön plast med en silverMulle på...kolikock...
Kram Sofia

Hammarsbacken sa...

Tänk att man ändå kan hitta en hel del fina saker på det stora varuhuset som börjar på I. Betydligt mycket finare än mina kåsor i röd och blå plast!
Kram Sonja

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilka fina kåsor, dem har jag totalt missat. Jag var scout när jag växte upp och då hade vi kåsor i militärgrön plast, fula men praktiska. Dina är verkligen mycket finare=)

Ha det gott!
Kram,
Regina

Eva sa...

Dina vita var jättefina, men den i fjällbjörk var superfin. Har en sådan efter min pappa köpt någonstans i fjällen på 50-talet. I Stockholm där jag bor dricker vi ut sådana här då vi har pick nick. Charmigt va??
http://hemvarnet.sporrongshop.com/Product/PrintProduct.aspx?id=6949

EvaB sa...

Nämen åh så roligt med porslinskåsor! Lagom romantiska i mönstringen. Jag har inte varit på IKEA på evigheter, nu MÅSTE vi dit!Jag har också alltid uppfattat kåsor som norrländska, men de hopfällbara fältkåsorna i plast har spridit sig över landet. Sådana packar vi ner i ryggäsck när det är utflykts- eller jaktdags.